Sverige tvåa i den digitala världen
MasterCard och Fletcher School på Tufs University (Massachusetts, USA) har i en ny rapport kartlagt och analyserat världens 50 mest digitala länder. Sverige hamnar i rapporten på plats nummer två efter Singapore men före Hong Kong.
De snabbast växande digitala ekonomierna i världen är dock Malaysia (23), Kina (29) och Thailand (35). För grannländerna Finland (7), Danmark (11) och Norge (14) utmålas en risk att hamna på efterkälken i den snabbrörliga utvecklingen.
Rapporten Digital Evolution Index syftar till att mäta länders digitala mognadsgrad. Varje marknad har analyserats utifrån för det aktuella området fyra valda parametrar, utbud, efterfrågan, politisk styrning och innovationsklimat.
Denna analys bygger på en femårsperiod mellan 2008-2013. Förutom att mäta varje marknads status inom respektive område, visar indexet också på samspelet mellan de fyra olika parametrarna.
Till exempel visar analysen att efterfrågan allena inte kan upprätthålla ett digitalt ekosystem och att politiska institutioners initiativ har spelat en stor roll för enskilda länders digitala utveckling de senaste fem åren.
Mätningen, sett över tid, ger dels en indikation på var världens nästa miljard internetanvändare kommer ifrån. Men även vilka marknader som har bäst förutsättningar för att hantera tillökningen.
Trots att historiskt sett utvecklade västländer, såsom Sverige, dominerar topplaceringarna i Digital Evolution Index är det inte nödvändigtvis de som har högst digital tillväxt.
Enligt indexet är det de snabbast växande ekonomierna Kina, Malaysia och Thailand som spås vara bäst rustade för den nästa miljarden internetanvändare.
Flera västländer som Danmark, Finland, Norge, Storbritannien (4) och Australien (12) är marknader som tidigare haft en starkt digital tillväxt, men nu tappar momentum och riskerar att hamna på efterkälken.
– Det är väldigt kul att se att Sverige ligger i topp i en global rankning som denna, säger Bart Willaert, chef för MasterCard i Norden och Baltikum.
– Sverige är berömt för att vara digitalt och innovativt men för att kunna försvara en internationell topposition behöver vi dock fortsätta att satsa på vårt innovationsklimat och skapa bästa möjliga förutsättningar för den bubblande digitala handeln.
Antalet internetanvändare har ökat från 14 miljoner år 1993 till dagens 2,9 miljarder (tvåtusen niohundra miljoner). Det innebär en årlig tillväxt på cirka 30 procent.
Det dröjde tolv år innan internet passerade den första miljarden användare. Med den snabba adaptionen av smarta telefoner, inte minst på tillväxtmarknader, växer den digitala populationen snabbare än någonsin.
Vill du se hela listan med de 50 ländernas placering klickar du här. (Kräver Acrobat Reader. Öppnas i nytt fönster.)