Lördag, 16 oktober, 2021 | Dagens namn är: Finn |
 
 

Självkörande Audi A7

Audi inleder sitt deltagande i CES 2015, en av världens viktigaste elektronikmässor, med en uppvisning i autonom körning. Under två dagar kommer journalister för första gången att få sitta bakom ratten på en självkörande Audi A7 på en amerikansk highway.

Med en teststräcka på 90 mil, från starten vid Stanford i Silicon Valley till målet, Consumer Electronics Show i Las Vegas, visar Audi hur långt man kommit med tekniken.

I systemen som används i Audi A7 har Audi omsatt den senaste tekniken i en forskningsbil. På motorväg kan den ta över körningen i hastigheter från 0 till 110 km/h.

Bilen, som utvecklingsteamet döpt till ”Jack”, kan även genomföra filbyten och omkörningar, accelerera och bromsa på egen hand.

Innan filbytet påbörjas, till höger eller vänster som det är tillåtet i USA, anpassar bilen hastigheten till omgivande fordon. Om hastigheten och avståndsberäkningen anses säker genomförs filbytet med precision.

Självkörande Audi A7 på väg från Silicon Valley till CES 2015 i Las Vegas.

Självkörande Audi A7 på väg från Silicon Valley till CES 2015 i Las Vegas.

Konceptbilden använder sig av en kombination med sensorer, både redan idag befintliga och system som är produktionsnära.

Radarsensorer med lång räckvidd från den adaptiva farthållaren (ACC) och Audi side assist (ASA) bevakar området framför och bakom bilen.

Två medeldistanssensorer som sitter vid fronten och bakpartiet är riktade till höger och vänster för att ge 360 graders sikt.

I singleframe grillen och på den bakre stötfångaren har laserskanners monterats för att ge redundant information och detaljerad igenkänning av statiska och dynamiska föremål under den autonoma körningen.

Tekniken är redan produktionsnära och hänsyn är även tagen till de ekonomiska aspekterna vid en framtida serieproduktion.

En ny högupplöst 3D videokamera som redan är tillgänglig i nya Q7 ger en vidvinkelbild från fronten i bilen. Fyra små kameror som är monterade på front- och bakpartiet registrerar den närmaste omgivningen. Navigationsdata används som bas för bilens orientering.

Innan de autonoma systemen når sina begränsningar, i t.ex. städer, ombeds föraren att ta över kontrollen över bilen av säkerhetskäl.

Flera varningssystem arbetar unisont och kräver att föraren övertar kontrollen; färgade LED-ljus vid vindrutan, signaler i förarinformationssystemet, en Central Status Indicator (CSI), liksom en akustisk varningssignal.

Om föraren skulle ignorera signalerna, aktiveras varningsljus och bilen förs till säkerhet. I de flesta fall stannas bilen på den högra vägrenen.

De teståkande journalisterna i förarsätet har tidigare förberetts genom en utbildning på testområdet i Arizona och kommer nu att köra ca 16 mil vardera med det autonoma systemet. En professionell testförare från Audi kommer att följa med i passagerarsätet för säkerhets skull.

Under CES som pågår den 6-9 Januari i Las Vegas kommer Audi att presentera vad de kallar “Nästa kapitel”. Under en av de mest relevanta och trendskapande elektronikmässorna i världen visas dagsaktuell teknik och morgondagens projekt.

Huvudtema kommer att bli bilens kommunikation med omvärlden. Under mässan kommer Audi visa prov på autonom körning, nya användar- och visningsgränssnitt, modern infotainment och nya Audi connect-tjänster, liksom LED och Laser-Matrix ljusteknik.

Detta och fler nyheter kommer att visas upp i en ny konceptbil och en interiörmodell av nya Audi Q7.

Bookmark and Share
 
 
Om Simrishamnsbladet
Om Copyright
Sidfot kolumn 3

[redigera innehåll från kontrollpanelen]

Sidfot kolumn 4

[redigera innehåll från kontrollpanelen]