Sitter du där 15:00 på julafton?
Ett av det genomgående populäraste TV-programmet på julafton är tveklöst ”Kalle Anka och hans vänner firar jul”. Tillhör du dem som sitter där och väntar på att klockan ska bli tre på eftermiddagen? Då är du i gott sällskap.
Årets julvärd på SVT är inte helt obekante Henrik Dorsin.
Denna mångsidiga man ska presentera det svennigaste som finns att göra en svensk julafton.
Nämligen att titta på ”Kalle Anka och hans vänner firar jul” och ”Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton”.
Förra året var det drygt 3,5 miljoner tittare som såg Kalle och hans gäng tecknade seriefigurer.
Läste någonstans att Arne Weise ångrade att ”Tjuren Ferdinand” togs bort något år.
Istället borde ”Tomteverkstaden” tagits bort.
”Tomteverkstaden”? Den är ju helig i hela sammanhanget, eftersom det är en perfekt öppnare av hela härligheten.
Vem vill inte se hur man snabbt får fram ett schackbräde, eller fixar till en permanent eller hur man får en hel musikkår att trava rakt in i en säck?
Men det är väl så det är. De flesta har sina egna favoriter i ”Kalle Anka och hans vänner firar jul”. Vi är alla olika, tack och lov.
Vet du förresten när ”Kalle Anka och hans vänner firar jul” och ”Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton” sändes i SVT första gången?
Scrolla ner så får du rätt svar.
Under de senaste tjugo åren har tittarsiffrorna för Kalle Anka och hans vänner varit över fyra miljoners-strecket tre gånger. Åren 1996, 1999 och toppnoteringen 1997 med 4 319 000 tittare.
Det är inga dåliga siffror för ett enstaka program.
I tabellen nedan kan du se hur tittandet på programmet har varit den 24/12 under de senaste tjugo åren.
Datum |
Tusental * |
1994 | 3 223 |
1995 | 3 688 |
1996 | 4 124 |
1997 | 4 319 |
1998 | 3 599 |
1999 | 4 165 |
2000 | 3 564 |
2001 | 3 825 |
2002 | 3 656 |
2003 | 3 412 |
2004 | 3 683 |
2005 | 3 514 |
2006 | 3 611 |
2007 | 3 490 |
2008 | 3 213 |
2009 | 3 294 |
2010 | 3 356 |
2011 | 3 495 |
2012 | 3 883 |
2013 | 3 560 |
MMS mäter rörlig bild i Sverige
Sedan 1993 har MMS genomfört statistiskt säkerställda mätningar av Sveriges TV-tittande. Sedan 2011 genomför MMS även webb-TV-mätningar i samarbete med deltagande webb-TV-aktörer. MMS bevakar dessutom trender, utvecklar nya metoder för mätning av rörlig bild samt publicerar rapporter och undersökningar. Uppdragsgivare är framför allt TV-kanaler, mediebyråer och annonsörer.
Rätt svar på ”Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton”: 24 december 1975.