Fredag, 15 oktober, 2021 | Dagens namn är: Hedvig, Hillevi |
 
 

Andres Serrano ställer ut på Fotografiska

Från mitten av mars och två månader framåt kommer Andres Serranos Redemption-utställning att visas på Fotografiska i Stockholm. Hans verk är ofta provocerande och utmanar betraktaren med tabubelagda ämnen, inspirerade av renässansmåleri och religiös konst.

Befinner du dig i Stockholm mellan 13 mars – 17 maj så har du chansen att beskåda denne i vissa kretsar kontroversielle konstnär.

Serien ”Immersions” som blev hans konstnärliga genombrott har kantats av konstpolitiska bråk och skandaler, inte minst verket ”Piss Christ” där ett krucifix nedsänkt i en gul vätska ledde till kraftiga reaktioner.

”Piss Christ” har förstörts på utställningar och skapat stora protestvågor från kyrkan. Det är viktigt att komma ihåg i tider när yttrandefriheten är mer aktuell än någonsin.

Sedan kan man alltid diskutera hur långt yttrandefriheten kan sträcka sig. Men detta ska ske genom diskussion och inte automatvapen och ett auto- systematiskt dödande.

Piss who?|©  : Andres Serrano

Piss who?|© : Andres Serrano

Om Andres Serrano
Han föddes 1950 i New York och växte upp i den italienska stadsdelen Williamsburg tillsammans med sin afro-kubanska mor, men utan sin pappa.

Under uppväxten blev Metropolitan Museum of Art en fristad där han upptäckte renässansens måleri. Han studerade konst och arbetade under flera år som reklamfotograf.

I mitten av åttiotalet fick han sitt konstnärliga genombrott i en tid då den fotografiska bilden var synonym med små svartvita printar för de flesta, men där konstnärer som Andres Serrano, Cindy Sherman och Christian Boltanski skrev om kartan.

Han började fotografera kroppar i en grafisk strikt form som en hommage till klassicismens former och använde sig av kroppsvätskor som blod, urin och sädesvätska.

Andres Serrano utmanar sina och andras tvångsföreställningar med ämnen som gränsar till vad som är accepterat.

Han säger sig vilja undersöka sådant som han själv inte vet någonting om och genom verken få oss att diskutera saker som vi vanligtvis inte pratar om.

Vi lär oss genom att konfronteras med våra rädslor för det okända och oväntade.

Kort om tidigare utställningar

Även känt som fistlavemang|©  : Andres Serrano

Fist-lavemang?|© : Andres Serrano

I serien ”A History of Sex” skildrar han människor i sexuella situationer eller fantasier, sexualitet mellan människor och på deras villkor.

De har själva satt gränserna för vad som kan och ska visas.

I flera bilder tittar modellerna på betraktaren stolta över sin identitet, kärlek och sexuella preferenser, något som står i kontrast till den sexuella akten, vilket kan uppfattas som provocerande då sexlivet är något väldigt privat för de flesta.

Utställningen fanns på Kulturen i Lund hösten 2007 och vandaliserades av nynazister och skapade debatt vid varje utställningstillfälle.

I serien ”Nomads” från 1990 ger han New Yorks hemlösa människor ett ansikte i en serie porträtt inspirerade av de verk Edward S. Curtis gjorde i början av 1900-talet på den amerikanska ursprungsbefolkningen.

I ”Klan series” från samma år porträtterar han medlemmar ur den rasistiska organisationen Ku Klux Klan. Han ser båda verken som porträtt av enskilda individer och som symboler för frågeställningar som ibland krockar med resten av samhället konventioner.

I Serranos verk har alla samma värde, helgon som hemlösa, präster som rasister.

1991 skapade han serien ”The Church”, som är en serie porträtt på människor som representerar kyrkan och människor som jobbar i kyrkor, men också bilder på tomma kyrkor och detaljer som en stol, stege eller en kedjad kyrkdörr, solitärer som är laddade med symbolik.

Han har sagt att han gillar att gå till kyrkan av estetiska skäl, snarare än av andliga.

I serien ”The Morgue” från 1992 konfronteras vi med döden med bilder på döda människor. Själv menar han att han inte gestaltar döden utan inringar livet.

I ”Holy Works” omtolkar han religiösa målningar från medeltiden och renässansen. Han har sagt:

– Som troende kristen har jag rätt att använda kyrkans symboler, de är en symbol för min tro. Jag tror inte bara på Gud, jag tror på religiös konst och skönheten och kraften i sådan konst.

Utställningen ”Redemption” i mars 2015 är Andres Serranos mest omfattande utställning i karriären.

Bookmark and Share
 
 
Om Simrishamnsbladet
Om Copyright
Sidfot kolumn 3

[redigera innehåll från kontrollpanelen]

Sidfot kolumn 4

[redigera innehåll från kontrollpanelen]